THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V Košiciach už nejaký ten rok od posledného poriadneho (zdôrazňujem) metalového koncertu uplynul. O to lepšou nápravou malo byť vystúpenie pre mnohých legendárnych NAPALM DEATH s nejakým tým „supportom“ v priestoroch dostupného ICCT. Tieto fakty prispeli k tomu, že sa dala očakávať slušná návšteva. To sa veru i splnilo, dokonca na môj vkus viac, než splnilo. Ale poďme pekne poporiadku. Úvodná obhliadka priestorov ukázala, že masa ľudí bude mať v prípade hlavnej hviezdy večera riadny problém vtrepať sa dnu.
Na RUBUFASO MUKUFO to bolo ešte v pohode a v krvavých kostýmoch oblečení protagonisti nemali problém poradiť si s menším prizerajúcim sa a rozohrievajúcim sa publikom. Svoj disko-grindový set obohatili súťažou o rôzne nášivky v disciplínach typu najväčší hrozič a podobne. Ľudia sa bavili, zvuk nebol ok, svoju úlohu kapela splnila. Ďalšími borcami na pódiu sa ukázali ako jediní zástupcovia Slovenska SANATORIUM. Predviedli svoj klasický set, zvuk bol o niečo čitateľnejší a produkcia komplikovanejšia. Kapela je vcelku sympatická svojou snahou ten svoj hluk rytmicky i gitarovo komplikovať. Set som sledoval z diaľky, keďže som dával oddýchnuť svojmu sluchu a v sále to začínalo nepríjemne hustnúť.
UPRISE bola pre mňa rovnaká neznáma ako úvodná česká „úderka“. Sluchový úder to bol dobrý a zdalo sa, že aj kvalita zvuku a vystúpení ma vzostupnú tendenciu. Oproti predošlému som vypozoroval zas o niečo viac riffov v ich hre a tu i tam nejakú melódiu. Našťastie sa nám podarilo dostať nahor do äehm, ehm) - VIP (vďaka pigi). Vrcholom všetkého českého ten večer boli jednoznačne INGROWING. V dave pod nami to slušne vrelo, zvuk bol zatiaľ najlepší (zdá sa, že podobne ako v Nitre). Keďže tvorbu kapely nepoznám, bolo mi ťažko zachytiť v mase zvuku nejaké zapamätateľné momenty. O to však pri takejto hudbe ani nejde. Hlavne, že to malo energiu, grády, správne nasadenie i relatívne v poriadku zvuk.
Väčšina ľudí však prišla na NAPALM DEATH, rovnako som bol pochopiteľne na nich najzvedavejší aj ja. Krátka skúška bicích, krvavé farby na pódiu a už to „jelo“. Bolo jasné, že oproti predchádzajúcim kapelám bolo badať na pódiu zrejmý rozdiel. Zvuková kvalita, žiaľ oproti predchádzajúcemu predstaveniu poklesla, no to nám Angličania na pódiu nahradili inými atribútmi. Tieto atribúty je ťažké definovať, no jednoznačne by sa dali zhrnúť pod pojem charizma. Barney od prvých chvíľ besnil a rovnakú odozvu bolo vidno aj pod pódiom. „Stagediveri“ sa striedali permanentne v tvrdých dopadoch medzi publikum i na zem. Zopár z nich sa dostalo i k mikrofónu. V nie veľmi vetranej sále začínalo byť už slušné peklo, keďže vzduch bol nahradený cigaretovým dymom a teplota stúpala s poriadnym gradientom. Vyše hodiny trvajúce vystúpenie znamenalo prierez skladbami zo staršej tvorby, no nosnú časť predstavovali novinkové skladby z albumu „Smear Campaign“. Sympatické na frontmanovi bolo aj predstavovanie niektorých zásekov, i keď neviem, koľkí tomu rozumeli. V závere sa mi zdalo, že zvuk sa trocha prečistil a skladby som si viac užíval, i keď som už mal problémy vnímať dianie (a nebolo to alkoholom). Po odchode kapely a trojitom prídavku nasledoval spásny koniec a ticho. NAPALM predviedli vystúpenie aj napriek ťažkým podmienkam rozhodne zaujímavej kvality. Určite by sa patrilo mať lepší zvuk, no fungovalo tu niečo zvláštne, čo kapelu robí spomínanou legendou. Nasledoval ešte rozhovor s Barneym, to je ale predmetom iného článku.
Záverom je možné konštatovať, že sa jednalo o vydarenú akciu, na jej rozsah však v pritesných priestoroch. V budúcnosti sa dúfam ešte niečoho podobného dočkáme a zomierajúca scéna tu na východe dostane týmto spôsobom aspoň trocha prepotrebnej energie.
Košický koncert síce nebol nazvučený dokonalo, no k absolútnemu prúseru mal zvuk našťastie dostatočne ďaleko. Zlepšovanie zvuku vyvrcholilo v prípade Budejovických INGROWING, ktorých show si okrem mňa užilo aj najviac ľudí pod pódiom z pomedzi predkapiel. Pri pohľade na parket som si pri nich myslel, že viac ľudí sa už nezmestí (no veľmi som sa mýlil). INGROWING potvrdili svoj status grindovej jedničky u našich západných susedov a publikum doslova rozsekali svojou porciou agresívneho grindu. Škoda len, že v ten deň bolo v ICCT priveľa predkapiel a pud sebazáchovy mi nedovolil zhliadnuť celé sety všetkých predkapiel. Prví RUBUFASO MUKUFO sa venujú jednoduchšiemu grindu, postavenom skôr na vtipnosti, do istej miery kombinovanej s hororovo-krvavou tématikou, ako na samotnej hudbe. Síce jednoduchšia zábava, ale bavila. SANATORIUM som nikdy veľmi nesledoval, pretože ma svojim brutal death metalom doteraz nepresvedčili a presne tak isto sa môj záujem o nich rýchlo, po troch skladbách, skončil aj na tejto akcii. Tretia predkapela s názvom UPRISE ma zaujala už o niečo viac, síce nič výnimočne v rámci žánru, ale zahrané s prehľadom a ľahkosťou, ktorú nevidno v našich končinách tak často.
NAPALM DEATH vypochodovali na pódium niečo pre dvadsiatou treťou hodinou a bez veľkých rečí spustili, no okamžite som bol nemilo prekvapený zhoršením sa zvuku oproti INGROWINGU. Podľa všetkého bolo veľkou chybou prepustenie miesta za mixom, zo strany klubového zvukára tomu anglickému. Po pár songoch sa tento zvukový prepad mierne zlepšil, no kvalít zvuku poslednej predkapely už nedosiahol. Týmto, sa ale zoznam negatív koncertu anglických zakladateľov metalového subžánru s nazvom grind, našťastie končí. Pod pódium sa vtlačila neskutočná masa ľudí, ktorá v predných radoch doslova vrela moshom a neustávajúcim stagedivingom. NAPALM DEAT načreli okrem posledného albumu „Smear Campaign“ aj k starším kúskom („Hung“, „Breed To Breath“, atď) a záver akcie venovali silnej trojke, ktorá za posledné roky nechýbala snáď na žiadnom koncerte („Nazi Punks Fuck Off“, „Mass Apeal Madness“ a „Siege Of Power“). Výkony jednotlivých členov kapely boli perfekcionistické a stopercentné s jednou výnimkou. Tou bol „Barney“, ktorého pódiový prejav a výkon je napopísateľný a nemerateľný. Hyperaktivita, ktorá by iných zabila, nezanechala na Greenwayovi žiadne následky a počas rozhovoru, ktorý sme s nim robili tesne po koncerte, nejavil absolútne žiadne znaky únavy, práve naopak. NAPALM DEATH som mal možnosť doteraz vidieť mnohokrát a môžem skonštatovať, že ani roky neubrali nič na aktuálnosti a živelnosti ich muziky. Podľa všetkého sa už nikdy nevrátia časy albumu „Diatribes“ a dvoch gitár, no chceme sa vôbec vracať do minulosti? Súčasná tvár NAPALM DEATH je tak trochu iná a vlastne aj verná minulosti, no hlavne je to skupina ktorej verím každú notu a ktorá sa nezapredala. Výborný koncert, ktorého jediným negatívom bol mierne blbý zvuk.
Aj nitrianska Stará Pekáreň hlási vypredané. Hlava na hlave, totálna sauna, vyslovene letná upotená atmosféra v klube, ktorý privítal najslávnejšiu kapelu vo svojich vôbec nie krátkych dejinách.
Pomyselnú bitku predkapiel vyhrali s prehľadom českobudějovickí INGROWING. Výborný zvuk dodal ich chytľavému grindu s rockandrollovým drajvom ten správny punc. Škoda, že namiesto SANATORIUM nevystúpili domáci ABORTION, sedeli by mi k zostave tohto večera oveľa viac a spolu s Vlakinom mohol zahviezdiť aj jeho brat, ktorého nikdy nemal - v hľadisku chlastajúci Lepra.
INGROWING mali zároveň aj najlepší zvuk zo všetkých zúčastnených kapiel (ATTACK OF RAGE, SANATORIUM, UPRISE, NAPALM DEATH), pretože zvukár anglických legiend to všetko posral na celej čiare. Je pravda, že nevyzeral najinteligentnejšie, ale že je to až také hluché hovädo, to čakal rozhodne málokto.
A tak sme si vychutnávali skôr charizmu muzikantov než ich muziku, ktorá v tých chuchvalcoch hluku miestami doslovne bolela (napríklad keď sa svojimi hlasivkami oprel do mikrofónu Mitch Harris). Bolo úžasné mať ich takto na dlani, zvlášť Barneyho, ktorý striedal tie najrozmanitejšie herecké polohy - od šimpanza s epileptickým záchvatom po britského džentlmena nonšalantne prednášajúceho o škodlivosti náboženstva pre našu spoločnosť.
Zhrnuté a podčiarknuté, bol to večer, na ktorý sa len tak ľahko nezabúda.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.